Matapelajaran : Matematik
Kelas : Tahun 1
Tarikh : 08 Oktober 2011
Masa : 10.30pagi-11.pagi (60 minit)
Bilangan murid : 27 orang
Bidang pelajarn : Mengenal pasti bentuk tiga dimensi (3D).
Obejektif pembelajaran : Dapat mengenal pasti bentuk –bentuk 3D.
Hasil pembelajaran : Pada akhir pembelajaran ini murid-murid dapat:
(Menguasai isi kandungan)
(Menguasai isi kandungan)
a) Dapat menamakan bentuk-bentuk 3D.
- Membina kemahirankonsep matematik
b) Dapat menamakan objek-objek bentuk-bentuk 3D
c) Dapat menyesuaikan objek dengan bentuk 3D yang betul.
Konsep :Matematik
Bahan/ peralatan : LCD & computer riba
: Gambar bentuk 3D
: Model bentuk-bentuk 3D
: Kad imbasan
: Lembaran kerja
: Kad aktiviti murid
: Model Robot
: Gambar bentuk 3D
: Model bentuk-bentuk 3D
: Kad imbasan
: Lembaran kerja
: Kad aktiviti murid
: Model Robot
Langakah berjaga-jaga : Memastikan keselamatan alatan dan diri sendiri ketika melakukan aktiviti kumpulan .
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah melihat bentuk –bentuk 3D dalam kehidupan
harian dan pernah belajar semasa prasekolah.Aktiviti pengajaran dan pembelajaran:
1. Guru akan menunjukan persembahan video klip.
2. Murid -murid akan menjawab solan guru berdasarkan gambar.
3. Secara kumpulan murid-murid akan tampal gambar objek berdasarkan bentuk 3D yang diberi.
4. Secara kumpulan murid-murid akan memadankan gambar berdasarkan objek.
5. Secara kumpulan murid -murid akan memadankan nama bentuk.
6. Murid -murid akan menjawab latihan guru.
7. Murid-murid akan menberitahu bentuk-bentuk yang terdapat pada Robot.
No comments:
Post a Comment